Över 1 år

Insåg idag att nu har jag varit hemma över 1 år.. Den 23 September 2011 gick jag hem med havandeskapspenning och året har gått sjukt snabbt.. Maximilian operarade sig i samma veva jag gick på HP och den 20 November, 2 dagar före beräknad födsel kom våran älskade lilla dotter ut med en sprudlande fart.
 
Allting började på morgonen den 20 november. Vaknade vid halv 8 av lite sammandragningar som blev värre efter ca 20 minuter.. Men vid halv 9 väckte jag Tobias och sa att bebisen kommer nog idag. Han flyger upp ur sängen och frägar varför jag inte väckt honom. Det är lugnt säger jag, jag känner knappt värkarna men vi ska nog åka till Gävle till Camilla (tobias syster) och vara där tills de börjar på riktigt.
 
Vi packade in oss i bilen mot gävle och när vi var halvvägs till Gävle säger jag: De är nog lika bra vi åker till förlossningen då det är ca 30 sekunder mellan värkarna ( fortfarande svaga värkar) Tobias ringer sina föräldrar som är är i Gävle och ber dom möta upp oss på förlossningen och hämta Maximilian som också var med i bilen..
Sedan ringer han förlossningen och säger att vi är på väg.. Efter ett tag ringer dom upp och frågar hur det går efter att dom läst min journal efter förra gången då det gick så fort med Maximilian. Dom säger att vi måste ringa efter ambulans om det trycker på, jag som fortfarande inte känner så mycket säger att det är lugnt och vi fortsätter våran resan.
 
På parkeingen till förlossningen hämtar Camilla upp Maximilian och vi går in och möter våran barnmorska varav Tobias utbrister: Men dig känner ju jag ! Det visade sig vara en gammal klasskompis sen lågstadiet.
Catrin som hon heter säger: Ja men är det du Tobbe, dig var ju jag ihop med när vi var 7 år sen kollar hon på mig och säger: Och vet du han hade 2 tjejer samtidigt.. Haha vilka rykten man för höra på själva förlossningen.
 
Klockan var 09:50 när vi anlände till förlossningen och vi fick komma in på ett rum och jag var öppen 10 cm redan när vi kom in (samma som med Maximilian). Dom koppla på alla möjliga slangar och grejer och upptäckte att bebisens hjärta rusade (men det gjorde det med Maxis också) förmodligen för att allting går så snabbt. Vattnet gick vid 10:28 och det var då jag började få riktiga värkar.. Men värkarna kan jag hantera ganska bra men det där trycker nedåt när bebisen vill ut är olidligt..Kl 10:58 började krystvärkarna  och trycket nedåt blev värre och jag trodde jag skulle dö och allting var mycket värre denna gång än med Maximilian men ut kom hon våran "lilla" tjej kl 11:12. 4378 gram och 51 cm. Hon var så knubbig och go och den sötaste tjej jag någonsin sett  ! Så allt som allt tog det ca 3,5 timmar från allting startade. (ungefär samma som med Maximilian)
 
Vi hade världens mysigaste barnmorska och henne skulle jag lätt ha igen ! Hon hade bara vart färdig barnmorska i 6 veckor och hon var så himlans duktig och jag kunde inte få en bättre barnmorska !
 
och framför allt ska jag väl berömma Tobias som det var första gången för ! Han hann ju aldrig vara med när Maximilian kom till världen. Maximilian kom 6 veckor föt tidigt och Tobias jobbade i fjällen då. Så då var min mamma med och agerade navelsträngsklippare :)
 
 
Våran sötaste flicka. På denna bild förstår ni vad man menar med "lilla" tjej. Hon var såååå knubbig när hon kom ut. Men alltid världens finaste tjej <3
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0